MP900439518

כתבות בנושא

ילדים על המשקל

אם פעם היינו מכריחים את הילדים לסיים את כל האוכל בצלחת, היום מתמודדים הורים רבים עם בעיה הפוכה: איך מונעים מהם לאכול יותר מדי ואיך גורמים להם לאכול בריא? השמנת ילדים מוגדרת היום כמגיפה עולמית עם השלכות בריאותיות, רגשיות, וחברתיות. מהם הגורמים לתופעה ואיך מתמודדים?

בריאותם של ילדינו חשובה לנו מאוד, יחד עם זאת, כאשר מדובר באוכל, אנחנו לא תמיד יודעים איך לנהוג. עד כמה אנחנו מקפידים על תזונה נכונה עבור הילדים שלנו? האם אנחנו באמת יודעים מה הם צריכים לאכול בכל גיל? כמה פעמים ביום אנחנו מדברים על אוכל או מתווכחים בנושא? ידע רחב יותר בנושא תזונת ילדים יכול לעזור לנו לפתור את כל הוויכוחים סביב האוכל, ולתת לנו כלים טובים יותר להתמודד עם בעיית השמנה אצל ילדים.

לתזונה נכונה המספקת את כל אבות המזון הנדרשים, בהתאם לדרישות התזונתיות בגילאים השונים ועל בסיס דפוסי אכילה בריאים, חשיבות רבה מבחינה בריאותית, קוגניטיבית-שיכלית, רגשית וחברתית. קצב החיים המהיר של היום, גורם לכך שתשומת לב ההורים לנושא תזונת ילדים ובני נוער, כמו גם להם עצמם, לא תמיד עומדת בעדיפות עליונה, אלא אם מתגלה בעיה בריאותית או כאשר מדובר בהשמנת יתר.

ברור היום כי השמנה, מכל סוג ובכל גיל, קשורה לתחלואה ולתמותה. כאשר נבדק הקשר בין מידת ההשמנה והתמותה מגורמים שונים, נמצא כי ככל שעולה מידת ההשמנה, כך עולה הסיכון לתחלואה ולתמותה ממחלות רבות ביניהן סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב, סוגי סרטן שונים, מחלות מרה, פרקים ועוד.

מגיפה עולמית

ארגון הבריאות העולמי הכריז כבר בשנת 1997 על תופעת ההשמנה כעל מגיפה עולמית ובכלל זה גם השמנת ילדים. השמנה ככלל נובעת מגורמים גנטיים, חברתיים וסביבתיים.
מדד מסת הגוף (Body Mass Index - BMI) - זהו המדד המקובל להערכת ההשמנה, ולפיו כ-60-50 אחוז מכלל האוכלוסייה המבוגרת בעולם המערבי סובלים מבעיית השמנה בדרגות שונות, כאשר שכיחותה של השמנת יתר בקרב בני נוער מגיעה ליותר מ-25 אחוז. רק במהלך שלושת העשורים האחרונים נצפתה עליה של כ-50 אחוז בשכיחות ההשמנה בקרב ילדים ובני נוער. הנתונים מראים כי 80-75 אחוז מהנוער השמן, יגדלו למבוגרים שמנים, על כל המשתמע מזה. 
דיווחים מדאיגים לגבי שכיחות ההשמנה בקרב ילדים מגיעים באחרונה ממספר ארצות בעולם. באנגליה נצפה כי שיעור עודף המשקל בילדים עלה בין השנים 1998-1989 מ-15 ל-24 אחוז ושיעור ההשמנה עלה מחמישה לתשעה אחוז. בארצות הברית לדוגמה, אחוז הילדים בגילאי 16-8 הנחשבים לשמנים, הוכפל במהלך 30 השנים האחרונות. על פי הערכות מחקרים נמצא כי כ-18 מיליון ילדים בעולם שגילם פחות מחמש שנים, מוגדרים כשמנים. הנתונים בארץ מדברים על 22-10.9 אחוז ילדים הסובלים מהשמנת יתר, כאשר 30 אחוז מהמבוגרים השמנים היו בעבר ילדים שמנים. 
יש לציין כי עלות הטיפול בתחלואה כתוצאה מהשמנה עומדת בישראל על עשרה מיליארד ש"ח שהם כ-40 אחוז מכלל ההוצאה על רפואה ובריאות בשנה. בארצות הברית מוערכת הוצאה זו היום בכ-331 מיליארד דולר, מתוכם 102 מיליארד לטיפול בחולים עם השמנת יתר.

לא רק עניין גנטי

הגורמים להשמנה רבים. החל מגנטיקה, מין וגיל (גורמים שלא ניתנים לשינוי), דרך גורמים פיזיולוגיים, סביבתיים, רגשיים וחברתיים ועד להרגלי אכילה וחוסר בפעילות גופנית - גורמים שניתן לטפל בהם. חשוב לדעת שמשקלה של הגנטיקה בהשמנה קטן יחסית והסיבות העיקריות להשמנה הן אכילת יתר וחוסר בפעילות גופנית. מה, כמה, מתי ואיך לאכול? וכמובן איזו, אם בכלל, פעילות גופנית נעשית. השמנת יתר מקורה בצריכת עודף קלוריות ובחוסר פעילות גופנית סדירה המסייעת לשריפת אותן קלוריות. מדובר קודם כל בתזונה לא נכונה כמו למשל אוכל מהיר וחטיפים כתחליף לארוחה, ובאורח חיים "אינטרנטי וטלוויזיוני" שבא לידי ביטוי בעיקר בחוסר פעילות גופנית אבל מתבטא גם מבחינה רגשית, חברתית ומשפחתית. 
להשמנה בגיל צעיר השלכות גם ברמה הבריאותית כגורם להתפתחות תחלואה בגיל המבוגר וגם ברמה החברתית כגורם לדימוי ולהערכה עצמית נמוכים המשפיעים על מהלך החיים כולו כמו השתלבות במסגרות עבודה, חברה, נישואים וכדומה.
השמנה בגיל צעיר היא מסוכנת והקשר בינה לבין התפתחות תחלואה בגיל המבוגר הוא ידוע. אבל לפני שמתחילים "להרעיב" את הילדים או להכניס אותם למסגרת של חסכים, חשוב ללמוד מה חשוב וצריך לאכול בכל גיל. תזונה לא מאוזנת עלולה לגרום להפרעות שונות בהתפתחות התקינה של הגוף. לגיל הבגרות למשל, צרכים תזונתיים ייחודיים המותאמים לשלושה תהליכים אישיים ומרכזיים המתרחשים בתקופה זו: גדילה מואצת, התבגרות מינית והתבגרות חברתית. במקרים אחרים, מחסור במרכיבים תזונתיים חשובים כמו ברזל, סידן, אבץ, חלבון, מגנזיום ואחרים עלול לגרום לתופעות לוואי לא רצויות כמו נשירת שיער, חוסר ריכוז, עצבנות, עייפות, התפתחות הפרעות באכילה, עלייה במשקל ועוד.

טיפול אישי או קבוצתי

הטיפול בילד שמן יכול להיעשות באופן אישי-פרטי או במפגש קבוצתי. במפגשים פרטניים אפשר להתחיל בגיל שש וגם אז בזהירות יתרה. אם תהליך הירידה במשקל אינו מתקדם כפי הרצוי, יש להפסיקו על מנת לא לתת לילד או לילדה לחוות כישלון. יתכן והילד עדיין לא מוכן להיכנס לתהליך וכדאי לדחות אותו. במקביל, זה הזמן להתחיל בשינוי הרגלי האכילה בבית, בתוך המשפחה ולהיעזר לשם כך באיש מקצוע.
במפגשים קבוצתיים ניתן להתחיל מגיל 12 ואילך ובכך לאפשר לילדים לקבל בו זמנית ייעוץ והדרכה תזונתיים 

וייעוץ התנהגותי. מטרת המפגשים הקבוצתיים היא ללמד את הילדים ואת ההורים אסטרטגיית אכילה נכונה וקלה ליישום עצמי שתנטרל את המאבק (התוך אישי והבין אישי). תוכנית הטיפול צריכה לקחת בחשבון את הצרכים המיוחדים של המטופלים ושל ההורים ולהקנות להם את הכלים הדרושים להתמודדות היומיומית, כך שהם יתחזקו פיזית ורגשית ויהיו מסוגלים לקבוע לעצמם מטרות ולהשיג אותן. ההורים אף הם מרוויחים מהתהליך: המאבקים על האוכל נעלמים והם יכולים להיות שקטים שהם עושים הכל בשביל הילד שלהם.

כך תתרגלו לאכול נכון

להקניית הרגלי אכילה נכונים מבית חשיבות עצומה בכל נושא ההתמודדות והטיפול בהשמנת ילדים. הנה אוסף כללים שכדאי לזכור וליישם:

הגבילו את כמות השומן בתפריט המשפחתי.
שתו רק מים, הם אינם מכילים קלוריות ומזרזים את תהליכי העיכול ואת קצב חילוף החומרים.
תימכו בילד עם נטייה להשמנה ועיזרו לו להיצמד לתפריט ההרזייה.
הקפידו על ארוחת בוקר. ארוחת בוקר מפסיקה את הצום הליילי, מונעת מהגוף הגברת המטבוליזם כתוצאה מצום. בנוסף, ארוחת הבוקר מהווה חלק מהדרישות התזונתיות והקלוריות היומיות, שגם כך מוגבר בילדות, ולכן התוספת הקלורית שהיא מספקת חשובה ביותר. הימנעות מארוחת בוקר גורמת לירידה בתפקוד השכלי, ביכולת הריכוז והלמידה, ביכולת פתרון בעיות ומשימות לוגיות ועלולה לגרום לבעיות התנהגותיות בשל עצבנות יתר וכו'.
הקפידו על מתן ארוחת עשר מגוונת, טעימה ומשביעה, הכוללת סנדוויץ ופרי.
הרחיקו את הפיתויים המתוקים מהבית. אין צורך בתוספת הסוכרים והשומנים המצויים בדברי המתיקה.
זיכרו כי חטיפים הם מזונות עתירי קלוריות ויש להיזהר מהם.
חטיף דל קלוריות, רצוי על בסיס דגנים מלאים, בשעות אחר הצהריים ישפר את העירנות, הזיכרון, החשיבה המתמטית, ומהירות הקריאה.
הקפידו על זמני אכילה מסודרים.
עירכו קניות והכינו אוכל יחד (לימדו לקרוא ולהבין את הכתוב על גבי התוויות של המוצרים).
הרבו באכילת ירקות המכילים ויטמינים, מינרלים וסיבים. אפשר לאכול גם פירות, רק לזכור שהם מכילים יותר קלוריות ולכן יש להקפיד לאכול אותם במידה.
מומלץ להיוועץ מעת לעת עם איש מקצוע (דיאטנ/ית מוסמך/ת).

מה לא לעשות?

להציע שוחד תמורת אכילה של מזון מסוים.
להפעיל לחץ מיותר בנושא האוכל - לא להפוך את האוכל למאבק כוח.
לתת דוגמה רעה (לא להקפיד לאכול נכון מבחינת סוג המזון, הגיוון וכו').