תנו לילד לקשקש

הציור הילדי על כל שלביו הוא הבסיס עליו נבנים הכישורים הנדרשים לכתיבה. גננות והורים מודעים לכך היום, אך לא תמיד יודעים כיצד לעודד ילד במהלך התפתחות כישורים אלו, ומתי לפנות לאבחון וטיפול.

מירית שטסל, מרפאה בעיסוק המכון להתפתחות הילד,ירושלים

השלב הראשון בהתפתחות הציור הוא שלב השירבוט. בשלב זה הילד עוסק בשירבוטים חסרי צורה מוגדרת, ולמעשה עסוק בלגלות מה התוצר של תנועת היד האוחזת בכלי הציור. שלב זה נמשך בדרך כלל עד גיל 3-4 , אך ילדים רבים, ובעיקר אלו שאינם נמשכים לציור בגילאים הצעירים, ישרבטו גם בגיל מאוחר יותר.

בסביבות גיל 4 הילד בדרך כלל רוכש את היכולת לצייר עיגול באופן מכוון, וכן לצייר שלוחות . שלוחה הינה קו המתחיל במיקום מוגדר, אך אין לו נקודת סיום מוגדרת. עיגול ושלוחות יסייעו לילד בציור דמות איש ראשונית : הראשן. הוא יכיל ראש, אברי פנים, ידיים ורגליים.

בסביבות גיל 4.5 רוכש הילד את היכולת לצייר קווים שיש להם נקודת התחלה וגם נקודת סיום מוגדרת. קווים אלו יסייעו לו בציור צורת הריבוע.

בסביבות גיל 5 מתחיל הילד להתנסות בקווים אלכסוניים. בגיל זה יופיעו האלכסונים הראשונים, צורת האיקס, ועד גיל 5.5 צורת המשולש. כאשר הילד רכש את היכולת לצייר צורות יסוד אלו, הוא רכש את המרכיבים הדרושים לציור מורכב ובעל משמעות. בגיל זה יופיעו ציורים המכילים מספר פריטים הקשורים זה לזה ומהווים יחד ציור בעל תוכן. צורות היסוד משמשות גם בסיס לכתיבת אותיות הדפוס, המורכבות מצורות ריבועיות ומשולשות. ילד ששמו נדב יוכל לכתוב את שמו כבר בגיל 4.5, לאחר שרכש את צורת הריבוע, אך ילד ששמו אהד או עומר יכתוב את שמו בגיל מאוחר יותר, מפני שהוא זקוק לצורת האלכסון והמשולש.

גננות והורים רבים נבוכים מול שלבי ההתפתחות הגרפומוטורית של ילדם. כאשר אני שואלת הורה אם ילדו אוהב לצייר, פעמים רבות אני מקבלת תשובה : "לא, הוא רק מקשקש..." שלב השירבוט, החשוב כל כך להתפתחות יכולת הציור של הילד, נראה להורה לא חשוב, ואפילו מביך... 
ובכן, ילד לא נולד עם היכולת לצייר ציור משמעותי. הוא זקוק להתנסות החופשית והיצירתית על מנת לפתח את שליטתו בכלי הציור, ואת יכולתו לשלוט ביד כך שתפיק את מגוון צורות היסוד הנחוצות לציור בעל תוכן.

חשוב לתת לילד את החופש לצייר, לשרבט, ולהתנסות במגוון צבעים וצורות היוצאים תחת ידו. ויותר מכך: חשוב לילד להרגיש שאנו רואים את מעשיו, שאנו נוגעים ביצירתו ומתייחסים אליה. אין צורך לומר "יופי". מילה זו היא לעתים ריקה מתוכן, כאשר איננו מרגישים שהציור הוא אכן יפה, והילד ירגיש שאיננו כנים איתו. אבל נסו להתבונן בציור ורק להמליל את מה שאתם רואים: "הנה כאן ציירת בשחור, כאן ציירת באדום, כאן אני רואה קו, וכאן אני רואה נקודה..." רק להתבונן, רק לתאר, בלי לשפוט ובלי לתת ציון. כל כך פשוט, וכל כך חשוב.

לאחרונה היה באבחון ריפוי בעיסוק ילד בן 4 שהגיע מפני שאינו מצייר... כששאלתי אם הוא יודע לצייר ילד אמר לי כן. הוא צייר עיגול ענק על הדף, והכניס לתוך העיגול את כל מה שידע שאמור להיות בציור ילד: עניים, פה, ידיים, רגליים. ניתן היה לראות שהוא מנסה לשחזר את מה שלמד כשלימדוהו לצייר ילד. התוצאה היתה דלה וחסרת ארגון. מספר דקות אחר כך אמר לי הילד שהוא יודע לכתוב את שמו, ו"כתב". כפי שילדים לעתים כותבים, הוא שירבט צורות קטנות על הדף ואמר לי "הנה, כתבתי את שמי". אמרתי לו : " וואו, כתבת את שמך ". ואז אמר: "עכשיו אכתוב אמא" , ושוב שירבט צורות קטנות על הדף. אמרתי : " וואו, כתבת אמא", ואז אמר : "עכשיו אצייר את אמא" וצייר. ויצא מתחת ידו, להפתעתה הרבה 4 של אימו, ציור דמות מאורגן, המכיל ראש על פרטיו, גוף, ידיים ורגליים. ציור התואם לגיל 5, מעבר לגילו. (גם שירבוט "מעין כתיבה" אופייני לגיל 5-5.5 ולא לגיל). 

הוראה מכוונת שקיבל כיצד לצייר ילד, הולידה ציור דל ולא מאורגן, אך מספר דקות, בהם הילד קיבל משוב על מעשיו, נתנו את החיזוק הדרוש להופעת ציור ספונטני מאורגן ומתקדם לגילו. מקרה זה ממחיש את הכלל: אין צורך ללמד ילד לצייר. אך ילד זקוק למשוב על מעשיו. תנו לילד משוב פשוט, מתאר בלבד את מה שעשה, ללא שיפוט - לא חיובי, ולא שלילי. ברגע שהמשוב ניתן, הילד יכול להשלים את השלב בו הוא נמצא, וכאשר שלב זה יושלם, יופיע השלב הבא מעצמו.

ובכן, מתי בכל זאת לפנות לאבחון ריפוי בעיסוק? ילדים רבים, ובעיקר בנים בגילאי 4-4.5 מראים העדפה לפעילות מוטורית במרחב, ולא נוטים לעסוק זמן רב בפעילות גרפית. אם תופעה זו נמשכת גם בגיל 5 מומלץ לבדוק אם הסביבה אינה ביקורתית מדי כלפי התוצר שהילד מפיק. במידה וההימנעות נמשכת מומלץ לפנות לאבחון. ילד אשר נמנע מטיפוס על מתקנים, נרתע מנדנדות וקרוסלות, או לא מצליח לתפוס כדור הנמסר לו גם לאחר שהתנסה במשחק זה. ילד אשר לא מראה רצון או יכולת לעצמאות - להתפשט לבד בגיל 3 או להתחיל להתלבש לבד בגיל 4.  ילד אשר לא מצליח לצייר ריבוע בגיל 4.5, או איקס ומשולש בגיל 5.5.

Icon 1 Big