Family

כתבות בנושא

13 צעדים להפוך למשפחה בריאה

עודף משקל סכנות בריאותיות רבות ומיותרות, ומגיפת ההשמנה עלולה להגיע לכל בית.

תופעת השמנת היתר בילדים ברחבי העולם ובארץ בפרט נמצאת במגמת עליה מדאיגה. מעבר להיותה בעיה אסתטית, השמנה מהווה סכנה בריאותית. עודף משקל מעלה את הסיכון לחלות במחלות כרוניות, כמו סוכרת, שומנים גבוהים בדם ולחץ דם גבוה. אם לא די בכך, ילדים הסובלים ממשקל עודף צפויים להצקות מצד החברה ולפגיעה בביטחונם העצמי, מה שעלול לגרום לדימוי עצמי נמוך, ועוד.

על אף שהורים רבים מבינים את חשיבות הנושא, אין הם מפנים לו תשומת לב מספקת, מתוך מחשבה ששומן הילדות והנערות עשוי להיעלם עם השנים. הורים אלו אינם לוקחים בחשבון את העובדה ש-75% מהילדים השמנים צפויים להיות מבוגרים שמנים.

פעילות משותפת תשפר את הקשר בין ההורים לילדים, תציג לילדים דוגמא נכונה לאורח חיים בריא ותקנה להם הרגלים שישרתו אותם בעתיד, גם אינם סובלים מעודף משקל.

כדי לדעת אם ילדכם או אתם סובלים מעודף משקל, יש לבדוק את מדד ה-BMI. וזכרו: כדי להפוך את הילד לשותף ולא למטרה, יש לשתף את כל המשפחה בתהליך.

אלו הדרכים בהן תוכלו להפוך את המשפחה שלכם לבריאה יותר:

1. צרו הזדמנויות לפעילות גופנית– עלו במדרגות במקום במעלית, הפכו את הטיול עם הכלב לאימון קל ושחקו משחקי כדור בזמן פיקניק משפחתי בפארק. נתון מעניין: מחקרים מראים שתוספת של 2,000 צעדים ביום, תורמת רבות למצבו הבריאותי של הילד.

2. מוותרים על משקאות ממותקים – משקאות ממותקים אינם מכילים ערכים תזונתיים אלא רק קלוריות ריקות ומיותרות. הגמילה לא תהיה קלה, אבל משתלמת.

3. הכניסו חטיפים בריאים והוציאו את הממתקים – ויתור על ממתקים עתירי שומן וסוכר אפשרי אם מציעים תחליף. פירות טריים, עוגיות גרנולה, ממרח חרובים וריבת פירות טבעית יענו על הצורך במתוק ובנישנוש, אבל בריא.

4. הקפידו על ארוחות משפחתיות מסודרות ללא מחשב או טלוויזיה – לא רק שארוחות משפחתיות משותפות עשויות להביא לחיבור ולגיבוש משפחתי, מחקרים מראים שאכילה בצוותא מורידה את הסיכוי בקרב מתבגרים לסבול מהפרעות אכילה.

5. במסגרת תכנון הארוחות השבועי, ותרו על הג'אנק פוד בתפריט של הילדים.

6. גוונו את תכולת המקרר המשפחתי באוכל בריא, בפירות וירקות ובמוצרי חלב דלי שומן.

7. הפחיתו בטיגון ועברו לאפיה ובישול (גם שניצל אפשר לאפות).

8. דאגו שיהיו בבית חטיפים בריאים באריזות אישיות, לרגעי רעב קטנים

9. נסו לוותר על מזונות המכילים שומן רווי, כמו מרגרינה.

10. אפשרו לילדים לקחת חלק בבניית התפריט המשפחתי ולהכניס אליו גם מאכלים שהם אוהבים - מתוך מבחר של מאכלים בריאים כמובן.

11. הקפידו על ארוחת בוקר מזינה לפני בית הספר - דגני בוקר לא ממותקים, כריך עם חביתה ועוד.

12. תנו לילדים לאכול (אוכל בריא כמובן) לפי מנגנוני הרעב והשובע שלהם. אל תאמרו להם מתי לאכול או להפסיק.

13. הימנעו מביקורת בוטה או מהערות על צורת האכילה של הילד או לחלופין, על צורתו החיצונית. עודדו אותו ותמכו בו בקשיים בהם נתקל בנושא האוכל. רוב המקרים של אכילה רגשית נובעים מביקורתיות מצד ההורה ומתוך תחושות נחיתות וחוסר ביטחון עצמי.

זכרו: השינוי צריך להיעשות במסגרת משפחתית, גם אם ההורים אינם סובלים מעודף משקל, וזאת מאחר שהילד לוקח דוגמה ממה שהוא רואה בבית, וזאת בכל תחומי החיים.