שינה תקינה

איך אפשר להחזיר את בני הנוער לשינה תקינה לאחר החופש הגדול? ד"ר זיו בר, הרופא הראשי של מאוחדת משלימה

במהלך השבועות הארוכים מדי של החופש הגדול, בני הנוער מזיזים בהתמדה את שעות השינה שלהם לתוך הלילה. באמצע אוגוסט הם כבר חיים באזורהזמן של טוקיו או מזרחה משם. החזרה לשגרה עבורם היא בדיוק כמו החלמה מעייפת (ג'ט לג) וכך צריך לטפל בנושא. עם הקימה בבוקר יש לחשוף את הנער או הנערה לשמש ישירה למשך 30 דקות לפחות. החשיפה מסייעת לשעון הביולוגי להתחיל לעבוד ותביא בהמשך לייצור מלטונין, החומר אשר מסדיר את השינה באופן טבעי. 

בשלב זה לא מנסים להכריח את הנער/ה להיכנס למיטה בשעה מסוימת אבל עוזרים לתהליך לקרות מוקדם יותר באופן טבעי. כל ההתייחסות בהמשך מבוססת על השעה בה הבחור/ה הלכו לישון בלילה הקודם. בכל מקרה, משעות אחר הצהריים יש להימנע ממשקאות מכילים קפאין ומשוקולד. השעתיים לפני שעת השינה חשובות במיוחד. מבחינת התזונה, הדגש צריך להיות על מזון שמבוסס על חלבון ופחמימות מורכבות, עם שומן בריא. לדוגמה: לחם מקמח מלא עם חמאת בוטנים, או יוגורט עם בננה. בשעה לפני השינה, אין מחשב או אינטרנט בשום צורה ואופן. מדליקים את הטלביזיה וצופים בקומדיה קלילה. כך בהדרגה מקדימים חזרה את שעת השינה עד שמגיעים לאזור הזמן שלנו בהדרגה. אגב, כל ההנחיות האלה מומלצות גם במהלך שנת הלימודים ובכלל, כדי להבטיח שנת לילה איכותית.

 

Bg