pool2

כתבות בנושא

מהו הספורט הכי טוב לילדים שלכם?

משחקי כדור או שחיה, ריצה או תרגילי כוח, כל אלה עשויים להזיז את הילדים שלכם מהמחשב ולשפר להם את הכושר והבריאות. מה חשוב לדעת כשבאים לבחור פעילות גופנית לילדים שלנו?

פעילות שעות הפנאי של הילדים השתנתה בשנים האחרונות בצורה משמעותית, כשמשחקי הרחוב הולכים ותופסים נפח קטן יותר משעות הפנאי של הילדים, ולעומת זאת הפעילויות בתוך הבית הולכות ומתרבות. למרבה הצער, מדינת ישראל דורגה בין המדינות המובילות בעולם בשיעורי הישיבה מול המסך בקרב ילדים. תופעה זו מובילה בצורה ניכרת לירידה בכושר הגופני של הילדים ואף למגפת ההשמנה בקרב ילדים.

באדיבות אינפומד - פורטל הרפואה

נהוג לחלק את הפעילות הגופנית לשני סוגים:

פעילות אירובית: פעילות שמעלה בצורה משמעותית את תפוקת הלב ואת פעילות מערכת הנשימה. סוגי הפעילויות שנחשבות כספורט אירובי הן למשל: ריצה, הליכה, שחיה, רכיבה על אופניים, קפיצה בחבל, ספינינג ועוד.

פעילות אנאירובית: פעילות זו מכוונת בעיקר לחיזוק פעילות השריר למשך זמן קצר כמו בהרמת משקולות, פילאטיס ועוד.

אולם, מעבר להעלאת תפוקת הלב ופעילות מערכת הנשימה, חיזוק השרירים וחיטוב, פעילות גופנית משפיעה על מרכיבים נוספים:

סיבולת: היכולת לבצע מאמץ שמפעיל קבוצות שרירים גדולות בקצב המהיר ביותר לפרק זמן נתון.

כוח: היכולת של מערכת התנועה של השרירים לגבור על התנגדויות וכוחות חיצוניים.

מהירות: היכולת לבצע תנועה בזמן הקצר ביותר לאורך מרחק נתון.

גמישות: טווח התנועה שקיים במפרק והיכולת לנוע בטווח זה בחופשיות.

קואורדינאציה: היכולת לתאם בין תנועות שונות, במטרה ליצור איזון תנועתי. למעשה כל תנועה דורשת קואורדינאציה.

שיווי משקל: היכולת לאזן את הגוף.

זריזות: היכולת לשנות את מצב הגוף במרחב במהירות ובדייקנות. אגב, לא מי שמהיר הוא בהכרח גם זריז (אך זריזות טובה דורשת גם מהירות טובה וגם קואורדינציה טובה).

קינסתזיה: תחושת התנועה. היכולת לחוש את המיקום של איברי הגוף בחלל מבלי להסתכל עליהם.

הרכב רקמות הגוף: היחס בין מסת השומן למסת הגוף הרזה.

בכל פעילות גופנית המרכיבים המרכזיים שונים ולכן היא פועלת על תכונות גופניות אחרות.

בנוסף, לפעילות גופנית השפעות נפשיות וגופניות חשובות נוספות כגון הפחתת מתח וחרדה, חיזוק הביטחון העצמי, הגדלת יכולת הריכוז לזמן ארוך, שמירה על בריאות השלד, שנת לילה טובה יותר והקניית הרגלי חיים בריאים בשלב מוקדם.

למעשה, כשבאים לבחור פעילות גופנית לילדים יש להתייחס לכלל המרכיבים שלה:

ריצה והליכה ספורטיבית: פעילויות אלו טובות במיוחד לשיפור סיבולת לב ריאה, בהתאם למשך זמן הפעילות ולעצימות שלה. מדובר בפעילות ספורטיבית פשוטה שניתן לבצע בקלות, ללא הכשרה מיוחדת וללא צורך במתקני ספורט. צריך לזכור שפעילות זו עובדת על שרירי הרגליים במיוחד ופחות על קבוצות שרירים נוספות. בנוסף, מומלץ לבצע את הפעילות על משטחים רכים כמו חול או כורכר, בכדי להפחית את שחיקת הסחוסים.

שחייה: לשחייה יתרונות רבים הטמונים בכך שבשחייה מופעלות קבוצות שרירים רבות בגוף. מדובר בפעילות אירובית קלאסית המשפרת את סיבולת לב הריאה. אמנם בפעילות בבריכה סובלים פחות מהזעה ותחושת החום האופיינית לפעילות בחוץ, אבל צריך לזכור שגם בשחייה מאבדים נוזלים וחשוב להקפיד על שתייה. הספורט הזה מחייב שחייה בצורה נכונה ומושכלת, מאחר שחייה לא נכונה עלולה להוביל לכאבי גב ושרירים. החיסרון המרכזי בבריכה הוא היעדר הנגישות שלה בכל מקום, המחיר ובנוסף, לא כל אחד אוהב את הפעילות במים.

הרמת משקולות ואימוני כוח: פעילות זו מיועדת במיוחד לעיצוב וחיטוב הגוף וכן לפיתוח השרירים. בפעילות זו הדגש יותר על פיתוח השרירים ופחות על סיבולת לב ריאה. הכוונה היא לאימון כנגד התנגדות, ולא להרמת משקלים גדולים ופיתוח גוף שעלולים לפגוע בגדילה. יש להקפיד על טכניקה נכונה של ביצוע הפעילות בכדי למנוע נזקים לגידים ולמפרקים. בניגוד למקובל לחשוב, אימוני כוח אינם פוגעים בגדילה של הילדים.

פעילויות ספורט קבוצתיות: פעילויות כמו כדורגל, כדורסל ומשחקי כדור קבוצתיים אחרים לרוב מבוססות על פעילות אירובית. פעילויות אלו משלבות בתוכם מרכיבים שונים של הפעילות הגופנית שכן הן דורשות ריצה, ספרינטים, שיווי משקל, קואורדינציה ועוד. המשחק הקבוצתי אף משפר כישורים חברתיים כלליים. כמובן שבפעילויות אלו הסיכון לפציעות עולה וחשוב להיזהר.

לסיכום, בבואכם לבחור את סוג הפעילות הגופנית שאתם רוצים שילדיכם יעסקו בה, יש להתייחס למכלול המרכיבים שלה ליתרונות ולחסרונות שלה. אבל, הדבר החשוב ביותר בפעילות גופנית הוא אלמנט ההנאה, כך שהילדים יבצעו אותה כמה שיותר ולאורך שנים רבות.

Banner News 1